6 grudnia 2024
finanse

5 zasad udanej kariery według Steve’a Jobsa

Chcesz myśleć nieszablonowo i być produktywnym? Być może pomogą Ci te zasady i reguły, których autorem jest twórca firmy Apple.

Dieta jabłkowa

Pomysł: Twój styl życia ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie mózgu.

Fakt: Jobs maniakalnie dbał o swoje zdrowie i stosował „modne” diety. Przez wiele tygodni nie jadł nic poza surowymi owocami i warzywami, takimi jak marchew i jabłka. Na ogół starał się jeść tylko owoce i często pościł, aby uzyskać jasność myśli. „Na początku nowej diety człowiek jest w euforii związanej z wyznaczaniem sobie nowych celów” — mówi dietetyk Rhiannon Lambert. – Jeśli program się nie sprawdza, potrzebna jest nowa nadzieja, którą często można znaleźć w nowym programie. I tak dalej, w dół spirali”. Jobs odzyskał zdrowy rozsądek, realizując swoje cele żywieniowe.

Wskazówka: Nie namawiamy do jedzenia wyłącznie owoców i głodzenia się, ale według Dialogues in Clinical Neuroscience istnieje związek między euforią a kreatywnością. Najlepszym sposobem na osiągnięcie tego stanu są ćwiczenia fizyczne. Podwyższony nastrój i poczucie, że wszystko jest na swoim miejscu, może być wspaniałą inspiracją do pracy.

Nieprzetarte Ścieżki

Idea: Płynąć z prądem to wybór leniwych.

Fakt: Jobs nigdy nie myślał w zwykły sposób, dlatego jego firma zawsze była na szczycie elektronicznej mody. Na przykład zaangażowanie Jobsa w sporty wschodnie zaczęło się na długo przed rozkwitem jogi. „Praktyka jogi wyróżniała go z głównego nurtu, co pomagało mu myśleć nieszablonowo” — mówi Smith, autor bestselleru Jak myśleć jak Steve Jobs. — W ten sposób mógł skierować swoje myśli we właściwym kierunku”.

Rada: Wybieraj niekonwencjonalne rodzaje szkoleń, czytaj książki, o których się nie mówi, staraj się zobaczyć to, czego nie widzi nikt inny.

Celnie trafiony

Pomysł: Skuteczny mózg wymaga skupienia i precyzji jak przy użyciu lasera.

Fakt: „Steve Jobs był niesamowicie skoncentrowany” — mówi Smith. Jak podaje czasopismo „Neuropsychologia”, tak naprawdę można skupić się tylko na jednym problemie, więc Jobs po prostu wyrzucił z głowy wszystko, co go nie dotyczyło. Musiał jednak za to drogo zapłacić: chodziło o jego relacje z rodziną i przyjaciółmi.

Wskazówka: Brytyjscy naukowcy zalecają „zmniejszenie obciążenia” zmysłów, aby zwiększyć wydajność pracy. Wyłącz telefon, zatkaj uszy (możesz włączyć lekką muzykę bez słów) i nie otwieraj więcej niż jednej zakładki w przeglądarce. Ograniczając liczbę bodźców, można wybrać to, co jest dla nas teraz najważniejsze.

Wąski krąg

Pomysł: Aby przekształcić pomysł w rezultat, potrzeba mniej zasobów niż myślisz.

Fakt: „Jobs lubił małe zespoły” — mówi Smith. Im mniej osób miał do pokonania, tym szybciej mógł podejmować decyzje. Jeśli w projekcie brało udział tak wiele osób, że nie sposób było ich wszystkich śledzić, Jobs rozwiązywał zespół. Współczesna nauka potwierdza, że małe zespoły pracują wydajniej.

Wskazówka: Jeśli należysz do dużego zespołu projektowego, zaproponuj podzielenie projektu na zadania i pracę nad każdym z nich w oddzielnej grupie. „W mniejszych zespołach komunikacja jest o wiele łatwiejsza — mówi Smith. — A Jobs zawsze wiedział, z kim się skontaktować, jeśli coś poszło nie tak. Regularna komunikacja między grupami nie tylko sprawi, że praca zostanie wykonana szybciej, ale także zapewni gotową odpowiedź na popularne pytanie na rozmowie kwalifikacyjnej „Proszę nam powiedzieć, w jaki sposób przejął Pan/Pani inicjatywę w swojej pracy?”.

Siła perswazji

Pomysł: Pomysł się rodzi, ale trzeba też przekonać inwestora o jego wartości.

Fakt: Jobs miał charyzmę. Żaden inny innowator IT nie zgromadził tak licznej publiczności podczas premiery produktu. Nawet jego komputery są przekonujące: amerykańscy naukowcy odkryli, że ludzie wyciągają wnioski o innych ludziach na podstawie swoich komputerów.

Wskazówka: Jeśli chcesz być dobrym mówcą, pamiętaj, że argumentacja perswazyjna składa się z dwóch części: faktów potwierdzających i pozytywnej reakcji. Przeanalizuj dokładnie zagadnienie, przedstawiaj informacje w małych porcjach i zawsze podawaj fakty potwierdzające. I nie zapomnij się uśmiechnąć!

Więcej fachowych porad finansowych, biznesowych i marketingowych wrzucamy na www.obiektywnie.pl.