6 grudnia 2022

Menedżer. Jak zdobyć szacunek w swojej firmie?

Niektórzy ludzie mają taką charyzmę, że w naturalny sposób zdobywają szacunek, a nawet przywiązanie bez podejmowania jakiegokolwiek wysiłku. Należy pamiętać, że trzeba włożyć wiele wysiłku, aby osiągnąć ten sam rezultat, co jest niezbędne dla zaangażowania pracowników i partnerów.
W swojej firmie, jako menedżer, musisz zebrać ludzi o bardzo różnych osobowościach i kulturach, a tym samym zmierzyć się z różnymi koncepcjami w celu osiągnięcia konsensusu. Szacunku nie da się narzucić. Musisz na nią zapracować i ją utrzymać. Jako lider musisz zrozumieć, czego oczekują od Ciebie inni, aby zyskać szacunek. Jak powinieneś się zachowywać, aby zyskać szacunek w biurze?

Szanuj siebie przede wszystkim.

Zdobywanie szacunku zaczyna się od siebie. Nie powinieneś przyjmować postawy, która pokazuje, że nie obchodzi cię to, co oni robią. Aby pokazać, że jest się dobrym menedżerem, trzeba umieć podejmować właściwe decyzje dla dobra wszystkich. Praca nad poczuciem własnej wartości jest niezbędna. Jak pracownicy mogą Cię szanować, jeśli Ty sam siebie nie szanujesz? Musisz więc zwracać uwagę na to, jaki jesteś. Twoja pewność siebie jest niezbędna do zdobycia szacunku. Kiedy coś mówisz, pokaż, że jesteś pewien tego, co mówisz. Masz prawo nie rozumieć lub nie znać wszystkich odpowiedzi, więc nie wahaj się prosić o wyjaśnienie, jeśli to konieczne. Nie wahaj się również przełożyć swojej odpowiedzi na następne spotkanie, jeśli nie jesteś wystarczająco poinformowany i pokaż, że zależy Ci na zapewnieniu najlepszych rozwiązań i odpowiedzi.

Szanuj innych.

Zdobycie szacunku nie jest łatwe, ale oznacza szanowanie tych, którzy cię otaczają. To prawda, że jesteś szefem firmy, ale nie oznacza to, że masz wszystkie prawa. Nie chodzi o to, aby traktować pracowników jak funkcje czy trybiki w firmie i uważać się za lepszego. Należy dążyć do harmonijnych relacji z pracownikami, używając słów odpowiednich i pełnych szacunku, ale także rozwijać prawdziwą empatię, a nie tylko empatię „fasadową”.

Wiedza, jak wpływać na pracownika.

Znalezienia ludzi, którzy słuchają tego, co masz do powiedzenia, można się nauczyć. Nie ma sensu krzyczeć, aby być wysłuchanym lub powtarzać w kółko, że jest się szefem, aby koledzy cię słuchali. Znajdź odpowiedni sposób na przyciągnięcie uwagi rozmówców i bądź rzeczowy w swoich działaniach i decyzjach, które sprawią, że pracownicy będą chcieli Cię naśladować.

Przyjmij właściwe postawy.

Aby zdobyć szacunek, musisz zapewnić, że jesteś przyjazny i uprzejmy w każdych okolicznościach. Bądź świadomy, że wszyscy bez wyjątku obserwują Twoją postawę i że może ona podważyć Twój autorytet, jeśli nie będziesz konsekwentny w swoim wizerunku.

Bądź wzorem do naśladowania.

Jako szef firmy musisz być pierwszym, który przestrzega i szanuje zasady. Pracownicy nigdy nie będą w stanie cię szanować, jeśli ty sam nie będziesz przestrzegał zasad, które narzucasz.